Home » Klantinzicht

Klantinzicht

Bent u nog aangesloten?
Niets is permanent, alleen de verandering. In marketing is de wereld vaak alweer veranderd zodra een marketingproject is opgeleverd. Het gevaar is dat de aansluiting ontbreekt omdat het project goedkeuring heeft gekregen en is uitgevoerd op basis van inmiddels verouderde inzichten.

Agile Marketing staat voor wendbare marketing en is een manier van werken waardoor je continue aangesloten blijft bij de wereld van uw klanten. Op hoofdlijnen bestaat agile marketing uit:
1. Het verwerven en dynamisch gebruikmaken van klantinzicht
2. Het creëren van één gezamenlijke klantenvisie
3. Het koppelen van klantinzicht, product en kanaal

Manieren om een goed klantinzicht te krijgen (en te houden) zijn onder andere:

Webcare/Social Media Monitoring
De explosieve groei van social media brengt de slimme marketeer op voorsprong, als hij de BUZZ efficiënt volgt en daar effectief mee omgaat. Trap niet in de valkuil om in de verdediging te gaan, maar laat de wereld weten dat je luistert en er adequaat iets mee gedaan hebt!

Klantensafari
Het offline klantencontact neemt af en de schaalgrootte van organisaties groeit. Maak herkenbare profielen van uw klanten en zoek met alle lagen uit uw organisatie hun omgeving op. Voor B2B zijn dit bijvoorbeeld bedrijfsbezoeken en B2C zou u bijvoorbeeld ‘s ochtends bij een kinderdagverblijf kunnen gaan helpen als uw doelgroep uit jonge werkende ouders bestaat. Kijk en luister en deel uw klanten in herkenbare persona’s in, zodat u morgen in de praktijk een levensecht gevoel heeft bij wat uw klanten drijft. En dat is vaak iets anders dan wat uw doelgroep in een enquête zegt.

Klantenpanel
Veel klanten willen graag actief meedenken en mee-ontwikkelen. Zij zijn ook een belanghebbende, want zij zijn klant bij u! En u wilt toch betrokken klanten? Waarom zou u ze dan niet bij de ontwikkelingen in uw organisatie actief betrekken? De meest populaire vorm is tegenwoordig het online klantenpanel. Zij vormen de stem van de klant in de besluitvorming. Tip: zorg voor een actieve terugkoppeling!

Brainwalking
Brainwalking is een moderne versie van de aloude brainstorm. De deelnemers worden bewust in een bepaalde sfeer gebracht en een moderator stuurt hun gedachtes. Enkele observators, die ook actief deelnemen, hebben de taak om te achterhalen wat de specifieke drijfveren van deze groep zijn.

Arenadiscussie
De Arenadiscussie is een soort open kringgesprek. In de binnenste ring zitten de klanten en alleen zij mogen onder leiding van een moderator converseren en discussiëren. In de buitenste ring zitten medewerkers van de organisatie. Zij mogen niet deelnemen aan de conversaties en discussies, maar alleen luisteren. In een vervolgsessie zijn alleen de medewerkers erbij en converseren en discussiëren zij over de bevindingen.

Meer weten over agile marketing, webcare of klantdialoogsessies? Gebruik het contactformulier of bel Adrie Dolman op 0651372341.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>