Home » Uncategorized » Cultuuromslag bij blended learning

Cultuuromslag bij blended learning

Van Harm Weistra 25-04-2014 | Article Rating

Ank Boersma, onderwijsadviseur bij de Hanzehogeschool ziet langzaam een cultuuromslag: “Idealiter praten we over een jaar of drie helemaal niet meer over blended learning. Het aantal docenten dat actief met digitale leermiddelen aan de slag gaat is echt groeiende.”

Afgelopen week organiseerde de Hanzehogeschool een studiemiddag Blended Learning in Groningen. Hoe maak je op een effectieve manier gebruik van virtual classrooms, Facebook en digitaal toetsen. En wat kunnen we met learning analytics. Kortom, hoe creëer je waardevol blended onderwijs?

“De belangstelling was overweldigend,” blikt Boersma terug. “Een week voor aanvang was er zelfs sprake van een wachtlijst.” Volgens de onderwijsadviseur van de Hanze is de tijd nu echt rijp om er als docent mee aan de slag te gaan. “Je ziet dat er veel initiatieven komen vanuit de schools. De voorlopers in die schools vertelden ook in de workshops over hun ervaringen.”

Als voorbeeld noemt Boersma de presentatie van Wilfred Rubens van de Open Universiteit. “Hij sprak over flip the classroom en wat opviel was dat er toch wel wat vingers omhoog gingen van individuele docenten die daar in hun eigen les al mee bezig waren.” Nu is het zaak dat die pioniers ook hun collega’s hierin gaan bijstaan, en dat gebeurt al volop, ziet Boersma.

Lees het hele interview op Scienceguide.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>